Sök:

Sökresultat:

5943 Uppsatser om Undervisning pć distans - Sida 1 av 397

LÀmpliga anvÀndningsomrÄden för instrumentalundervisning pÄ distans: En intervjustudie kring instrumentallÀrares uppfattningar om distansundervisning

Syftet med studien har varit att undersöka instrumentallÀrares erfarenheter av undervisning pÄ distans, och vidare deras uppfattningar av huruvida webbaserad distansundervisning som lektionsform Àr lÀmplig som ersÀttning för- eller komplement till traditionell undervisning. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra instrumentallÀrare som arbetar med distansundervisning. Resultatet visar att distansundervisning bör anvÀndas som ett komplement till traditionell undervisning, men nÀr traditionell undervisning inte Àr möjlig kan distansundervisning anvÀndas som ersÀttning..

NÀra men ÀndÄ sÄ lÄngt bort : En studie om kommunikations- och ledarskapsproblem utifrÄn olika dimensioner av distans

Under Ärens lopp har forskare gradvis introducerat distans som en variabel för att analysera organisatoriska fenomen. De flesta studier fokuserar pÄ att studera distans utifrÄn ett fysiskt avstÄnd, vilket ger en ofullstÀndig bild av hur mÀnniskor faktiskt upplever distans. Under 2000-talet har forskningen kring distans vidareutvecklats och forskare föreslÄr att distans bör studeras utifrÄn olika dimensioner, sÄ somstrukturell-, statusbaserad- och psykologisk distans. DÄ fÄ eller inga studier har undersökt hur eventuella kommunikations- och ledarskapsproblem inom en organisation kan beskrivas utifrÄn olika dimensioner av distans, Àmnar vi att genom en explorativ studie utforska detta. Denna explorativa studie har genomförts genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med nio medarbetare pÄ ett större svenskt företag.

Ledarskap pÄ distans : Hur medarbetare pÄverkas av en strukturell distans till sin ledare

Antalet geografiskt spridda organisationer vÀxer i takt med den ökande globaliseringen ochdet ligger dÀrmed i tiden att studera fenomenet distansledarskap. Syftet med vÄr studie Àr attundersöka hur medarbetare i en organisation inom begravningsbranschen pÄverkas avdistansledarskap. Vi Àmnar bidra till en ökad förstÄelse för termen strukturell distans ochgenom begreppen fysisk distans, kommunikationskanaler och mÀngd interaktion mellanmedarbetare och ledare förklara hur medarbetare pÄverkas av ett ledarskap pÄ distans.Studien visar att medarbetares rutinmÀssiga arbetsuppgifter inte pÄverkas av en fysisktfrÄnvarande ledare men att behovet av en nÀrvarande ledare varierar beroende pÄmedarbetares personliga arbetslivserfarenhet inom branschen. Studiens resultat visar Àven attkommunikation och tillgÀnglighet hos ledaren Àr nyckelfaktorer i utformningen av ettvÀlfungerande distansledarskap..

Distansledarskap i praktiken : En kvalitativ studie hos Nordic Ortopedica AB

I arbetslivet upplever vi att det finns skillnader, distans, gentemot personer vi trÀffar och företeelser vi kommer i kontakt med. För att bli effektiva i vÄrt arbete, behöver vi dÀrför metoder och verktyg för att överbrygga de olika sorters distans som uppstÄr. Det finns olika kategorier av distans, dÀr fysisk distans och kulturell distans hör till de vanligaste.För att hantera och överbrygga distans i arbetslivet behövs sÀrskilt ledarskap. Detta Àr dock ett Ànnu tÀmligen outforskat Àmne. I denna uppsats gör vi en studie hos Nordic Ortopedica AB i Knivsta, ett företag som distribuerar ortopedtekniska hjÀlpmedel och som arbetar med flera sorters distans i sin verksamhet.

Möjligheter och svÄrigheter med distansundervisning

Denna examensuppsats beskriver möjligheter och svÄrigheter man kan möta vid distansundervisning. Den bygger pÄ erfarenheter frÄn lÀrare som undervisar vuxna pÄ distans och pÄ lÀst litteratur. Studiens huvudsakliga datainsamlingsmetod har varit intervjuer, dÀr 15 informanter svarat pÄ vilka specifika svÄrigheter och möjligheter de anser att distansundervisning medför. Anteckningarna frÄn dessa intervjusamtal har strukturerats, generaliserats och omformulerats för att bilda en gripbar helhet av informanternas samlade erfarenhet. Kategorin med svÄrigheter fick kompletteras med de lösningar pÄ desamma som kom fram vid intervjuerna.

Ledarskap pÄ distans : Konsultchefers distansledarskap under pÄverkan av ett dubbelt ledarskap i bemanningsbranschen

Denna uppsats handlar om ledarskap och hur ledarskap bedrivs pÄ distans.Studien fokuserar pÄ det ledarskap som sker i bemanningsbranschen dÀr konsultchefen leder bemanningskonsulter pÄ distans. I det ledarskap som utövas finns Àven en pÄverkan utav en tredje part som gÄr att finna i det kundföretag som hyr in konsulterna. Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för det ledarskap som uppkommer och utövas i bemanningsbranschen och att identifiera de problem som kan uppstÄ nÀr ledarskapet sker pÄ distans. Vi jÀmför ocksÄ distansledarskapet med ett traditionellt ledarskap för att förstÄ pÄ vilket sÀtt de skiljer sig i ledarskapets utövande. Slutligen Àr vÄrt syfte att fÄ en inblick i hur ett distansledarskap i bemanningsbranschen pÄverkas nÀr det Àven Àr en tredje part involverad..

Hem- och konsumentkunskap pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand & via distans

Syftet med studien Àr att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand och pÄ Sofia Distans. Vilket gÄr att utlÀsa frÄn frÄgestÀllningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning pÄ plats pÄ de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap pÄ plats pÄ de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehÄllet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frÄgorna. Intervjuerna utfördes med tvÄ rektorer och tvÄ pedagoger pÄ tre skolor.Resultatet i studien visar att Sofia Distans som Àr godkÀnda av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrÄn lÀroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna mÄste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen.

Studera pÄ distans : Àr det ett likvÀrdigt alternativ?

Distansundervisning ses som ett sÀtt att erbjuda fler individer möjlighet att studera pÄ egna villkor. Hittills Àr det mest vuxna som erbjudits detta, men distansunder-visning förekommer ocksÄ i gymnasieskola och grundskola men i en lite annorlunda form. Distansundervisningen definieras pÄ flera olika sÀtt med allt frÄn videoöverförda förelÀsningar till sjÀlvstudier vid datorn. FjÀrrundervisning Àr en helt ny typ av distansundervisning som bedrivs pÄ grundskolenivÄ och har vuxit fram till följd av det minskade elevunderlaget i glesbygderna dÀr avstÄnden till nÀrmaste skola Àr alltför lÄnga för att eleverna ska kunna förflyttas. Detta har tvingat fram nya lösningar varav en Àr fjÀrrundervisningen.

AnvÀndbarhet i interna IT-system : Vilken pÄverkan har anvÀndbarheten i ett internt IT-system vid en arbetsmiljö pÄ distans?

AnvÀndbarheten av IT-system förbÀttras stÀndigt och företag har fokus pÄ att förbÀttra sina IT-system som företagets kunderna anvÀnder dÄ det leder till fler och nöjdare kunder. Annorlunda ser det ut för interna IT-system, alltsÄ datasystem som anvÀnds av medarbetare och som ska förenkla arbetsuppgifter, effektivisera arbetet eller Àven möjliggöra att utöva arbetsuppgifter vid en arbetsmiljö pÄ distans. AnvÀndbarheten av interna IT-system stÄr inte lika mycket i fokus som anvÀndbarheten av kundcentrerade system och istÀllet för att ÄtgÀrda brister i anvÀndbarheten tvingas medarbetarna att lÀra sig hantera IT-systemets brister.UtgÄngspunkten för arbetet var funderingarna över vilken betydelse anvÀndbarheten har för ett företag nÀr det gÀller interna IT-system vid en arbetsmiljö pÄ distans. Ansatsen var att undersöka om anvÀndbarhetsproblem i praktiken leder till att anvÀndarna upplever ett IT-system som dÄligt i den sÀrskilda situationen av ett arbetsmiljö pÄ distans. I en fallstudie utvÀrderades ett IT-system som anvÀnds av försÀkringsombud som arbetar pÄ distans med hjÀlp av en enkÀtundersökning och anvÀndarintervjuar samt hierarkiska uppgiftsanalyser.

Abstrakt eller konkret verklighet? : Om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception

FörstÄelsen för andra mÀnniskor som krÀvs för lyckade interaktioner, förklaras i attributionsteorierna "Theory of Mind" och "Simulation Theory. Ett vanligt men ouppklarat fenomen Àr det fundamentala attributionsfelet, dÀr beteende felaktigt attribueras till inre generella egenskaper. Fenomenet reflekterar en abstrakt mental konstruktion i enlighet med Construal Level Theorys antagande om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception. I en modifierad Attitude Attribution Paradigm modell undersöks om spatial distans pÄverkar det fundamentala attributionsfelet och om skillnader föreligger mellan kvinnor och mÀn. Kort/lÄng spatial distans primades genom en kontroversiell text, via information om dess kompositionsplats, som fungerade som underlag för bedömning av skribentens Äsikt.

Ledarskap pÄ distans : En studie i hur ledare motiverar personal som Àr geografiskt utspridd

Syftet med studien Àr att undersöka huruvida vÄr motivationsmodell som bygger pÄ Herzbergs tvÄfaktorteori, stöds och anvÀnds av ledare inom organisationen Retail House för att motivera sina anstÀllda pÄ distans.Teoriavsnitten ledarskap pÄ distans och motivation samt vÄr motivationsmodell ligger till grund för empiri, analys och slutsats. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer med tre företagsrepresentanter frÄn Retail House. Uppsatsen finner att Retail House ledning motiverar sin personal i stor utstrÀckning enligt vÄr motivationsmodell. Dock har undersökningen visat att företagets speciella sÀtt att arbeta försvÄrar motivationsarbetet för ledningen, snarare Àn distansen till personalen. Det framkom att de faktorer som Àr bÀst lÀmpade som motivationsverktyg för Retail House Àr feedback och lön..

Ledarskap pÄ distans : En kvalitativ studie om möjligheter och begrÀnsningar

Denna uppsats undersöker hur enhetschefer inom en kommun i Sverige upplever hur distans till sina medarbetare pÄverkar deras ledarskap samt vilka möjligheter och begrÀnsningar ledarskap pÄ distans medför. Uppsatsen utgÄr frÄn ett ledarperspektiv och bygger pÄ fyra intervjuer av enhetschefer inom omrÄdet personlig assistans. Den teoretiska utgÄngspunkten grundar sig huvudsakligen pÄ Bernard M. Bass teori om transaktionellt och transformerande ledarskap samt John Antonakis och Leanna Atwaters distansbegrepp. Resultatet visar att distans medför möjligheter i form av att utveckla sjÀlvstyrande medarbetare samt begrÀnsningar i form av insyn, kontroll samt delaktighet.

Godtyckligt omhÀndertagande? : En rÀttsÀkerhetsanalys av LOB

FörstÄelsen för andra mÀnniskor som krÀvs för lyckade interaktioner, förklaras i attributionsteorierna "Theory of Mind" och "Simulation Theory. Ett vanligt men ouppklarat fenomen Àr det fundamentala attributionsfelet, dÀr beteende felaktigt attribueras till inre generella egenskaper. Fenomenet reflekterar en abstrakt mental konstruktion i enlighet med Construal Level Theorys antagande om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception. I en modifierad Attitude Attribution Paradigm modell undersöks om spatial distans pÄverkar det fundamentala attributionsfelet och om skillnader föreligger mellan kvinnor och mÀn. Kort/lÄng spatial distans primades genom en kontroversiell text, via information om dess kompositionsplats, som fungerade som underlag för bedömning av skribentens Äsikt.

En digitaliserad kommun?

Syftet med studien Àr att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker pÄ tvÄ svenska skolor i Thailand och pÄ Sofia Distans. Vilket gÄr att utlÀsa frÄn frÄgestÀllningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning pÄ plats pÄ de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap pÄ plats pÄ de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehÄllet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frÄgorna. Intervjuerna utfördes med tvÄ rektorer och tvÄ pedagoger pÄ tre skolor.Resultatet i studien visar att Sofia Distans som Àr godkÀnda av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrÄn lÀroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna mÄste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen.

Öppen eller stĂ€ngd dörr? : - Enhetschefers upplevelser av ett ledarskap i nĂ€rhet och pĂ„ distans inom Ă€ldreomsorgen

Syftet med studien Àr att visa en ökad förstÄelse för enhetschefers upplevelser av ett ledarskap utifrÄn den geografiska placeringen. Denna förstÄelse har vi huvudsakligen erhÄllit genom intervjuer med nio enhetschefer inom Àldreomsorgen, varav fyra som arbetar i direkt anslutning till sina medarbetare, fyra pÄ distans och en som bÄde arbetar i nÀrhet och pÄ distans till sina medarbetare. Intervjuerna utfördes i en mellanstor kommun i södra Sverige. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats dÀr intervjuerna grundas pÄ ett semistrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt, vilket innebÀr att enhetschefernas svar medför en djupare förstÄelse för deras Äsikter kring den geografiska placeringen. Studiens resultat visar bÄde för- och nackdelar med att styra ett ledarskap i nÀrhet samt pÄ distans.

1 NĂ€sta sida ->